Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Wiśniowej

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Wiśniowej

Kółko matematyczne


Na lekcjach przedmiotu trudno znaleźć wystarczającą ilość czasu by pokazać uczniom piękno matematyki, różnorodność jej zastosowań, podkreślić znaczenie w życiu codziennym oraz stworzyć dzieciom warunki do samodzielnego pokonywania trudności osiągnięcia satysfakcji z twórczej i ambitnej pracy. Zajęcia kółka matematycznego „Lubię matematykę” takie możliwości stwarzają wszystkim chętnym uczniom klas IV – VI.


Różnorodność metod i form pracy proponowanych na zajęciach ma na celu rozbudzić zainteresowanie matematyką wśród szerokiego grona uczniów, jak również rozwijać ich uzdolnienia matematyczne. Zajęcia oferują uczniom odmienne sposoby zdobywania i utrwalania wiedzy niż te, które są zazwyczaj stosowane na lekcjach. Zdecydowanie większy nacisk postawiony jest na aktywizowanie uczniów i stwarzanie takich sytuacji dydaktycznych, by uczeń mógł samodzielnie pokonywać trudności i odczuwać satysfakcję z osiągniętego sukcesu. Osiąganie tych sukcesów powinno odbywać się poprzez zdobywanie jak najlepszych wyników w szkolnych i pozaszkolnych konkursach matematycznych takich jak kuratoryjny konkurs matematyczny, „Kangur matematyczny”, „Alfik matematyczny”, „Jeden z dziesięciu” i innych; jak również osiąganie jak najlepszych wyników na sprawdzianach kompetencji szóstoklasistów po szkole podstawowej.

Zajęcia wyrównawcze zaś przeznaczone są dla uczniów z trudnościami w nauce oraz dla uczniów o obniżonych wymaganiach edukacyjnych wynikających z programu nauczania. W programie występują treści z poziomów wymagań: koniecznych i podstawowych. Wymagania konieczne określają: wiadomości i umiejętności, które umożliwiają uczniowi świadome korzystanie z lekcji i wykonywanie prostych zadań z życia codziennego. Wymagania podstawowe określają: wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, użyteczne w życiu codziennym i niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie edukacyjnym.
Zajęcia wyrównawcze jak sama nazwa wskazuje mają za zadanie wyrównywać i kierować postępami uczniów wymagających pomocy i wsparcia ze strony nauczyciela w zdobywaniu wiadomości i umiejętności matematycznych, a w szczególności kształtować wiadomości i umiejętności:
- o niewielkim stopniu trudności,
- powtarzające się w programie nauczania,
- wykorzystywane w sytuacjach życia codziennego,
- niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie edukacyjnym;
- motywować ucznia do systematycznej pracy, samooceny i samokontroli;
- określać poziom osiągnięć i postępów ucznia w odniesieniu do rozpoznanych możliwości i wymagań edukacyjnych.